Elk pondje gaat door het mondje

We worden ouder en sommigen van ons worden ook (steeds) dikker. Heb jij daar last van en loop je daarvan te balen? Lees dan verder. 

Denk je dat je door je hormoonhuishouding richting overgang of al in de overgang bent  'gedoemd' bent zo te blijven of nog dikker te worden? Of ben je jong(er) en heb je 'gewoon' last van overgewicht? Of eet je gezond en ben je toch te dik en lukt het je niet om af te vallen? Dan heb ik een tip voor je: maak jezelf  vooral niet wijs dat je je overgewicht al dan niet in verband met de overgang niet meer kwijt kan raken, want dit is gewoon niet de waarheid. Ik sta er soms van te kijken wat mensen zichzelf wijsmaken, excuses verzinnen om niet de waarheid onder ogen te willen zien. Ik spreek uit ervaring, ik dacht (ook) dat ik gedoemd was dikker te worden en blijven. Mijn weegschaal kroop met de jaren omhoog. Ik had alle reden daartoe om te denken (dacht ik) dat ik niet kon afvallen, want ik was rond de 50 jaar, in de overgang en ik slikte ook hormoon medicatie wat niet in mijn voordeel werkte.

 

Hoe ik 10 kilo verloor zonder speciaal dieet? Heel simpel! Gewoon door op mijn calorieën te letten en alles te blijven eten, gevarieerd én voldoende bewegen. Ik zat niet op een sportschool, mijn beweging bestond uit alledaagse dingen zoals o.a. de honden uitlaten en mijn huishouden doen. Echt, elk pondje gaat door het mondje. Ze zeggen wel 'je bent wat je eet' en daarvan ben ik ook heilig overtuigd. Dat is misschien niet leuk om te horen maar het is wel de waarheid. Uitzonderingen daargelaten.

Toen ik af begon te vallen werd ik me er pas van bewust dat ik mezelf had wijsgemaakt dat het me niet meer zou lukken, ondanks dat ik zo gezond at. Ja ik at wel gezond, maar gewoon teveel! Ik heb toen een stappenteller c.q. horloge gekocht (van het merk Fitbit - ik maak geen reclame namens dit bedrijf) en de daarbij behorende gratis app geïnstalleerd op mijn computer en telefoon. Ik had in het programma aangegeven hoeveel ik wilde afvallen (in kleine stapjes), de rest ging eigenlijk vanzelf. Ik noteerde elke dag daarin alles wat ik at en hoeveel ik at (ik woog alles af op de weegschaal). Het computerprogramma telde mijn calorieën op en gaf aan hoeveel calorieën ik nog eten mocht (aangegeven in een soort ronde schijf waar punten uitgesneden werden met getallen/aantal calorieën daarbij). En als ik meer bewoog dan telde hij er vanzelf calorieën bij en dus mocht ik meer eten. Tsja, dan ging ik natuurlijk vanzelf niet meer kiezen voor fastfood of speklapjes, ik werd vanzelf kritischer. En ja, daar was discipline voor nodig elke keer alles noteren, maar naarmate ik het vaker deed hoe minder moeite het me kostte. Het werd een sport om op te schrijven wat ik at en onder de maximum calorie intake te blijven. Belangrijk is ook: doe het vooral niet te snel, want dat is ook weer ongezond en waardoor je uiteindelijk misschien juist gaat schransen omdat je lichaam bepaalde stoffen tekort komt.

Naast de stappenteller hadden we ook een weegschaal gekocht die we op die app konden aansluiten. Het leuke daarvan vind ik dat je op een grafiek de weergave van je gewicht kunt zien. En je kunt er nog veel meer mee, je ziet bijvoorbeeld je vetpercentage, het kan dag en nacht  je hartslag meten (afhankelijk van de stappenteller die je koopt), zien hoeveel uren je slaapt etc. Het geeft een prachtig overzicht. Koop je er een abonnement bij dan kan je je ook vergelijken met leeftijdgenoten. Heel interessant om te zien waar je gemiddeld staat. Je kan dat ook tijdelijk gebruiken, je hoeft niet jaren aan een abonnement vast te blijven zitten, want op een gegeven moment weet je wel zo'n beetje hoe en wat.

 

Er is weer of nog steeds een hype over afvallen gaande, want ik zie heel wat advertenties de laatste tijd voorbij komen om je te helpen met afvallen. Ze kosten je soms veel geld. Als je het leuk vindt om het juist samen met anderen te doen via een clubje en daarvoor te betalen dan moet je dat zeker doen als dat jouw stok achter de deur is. De stappenteller is ook niet gratis ;)  Maar hoe fijn is het als je van niemand afhankelijk hoeft te zijn! 

 

Je figuur veranderd wel naarmate je ouder wordt en je huid wordt slapper dat hoort erbij (hoewel je dit proces ook weer kunt vertragen door gezonde voeding). Maar dat betekent niet dat je dik(ker) door het leven hoeft te gaan en helaas loop je dan ook nog meer kans op allerlei (ouderdoms)kwalen. Toen ik af ging vallen zocht ik vanzelf meer informatie op over voedingsstoffen en wat gezond eten inhoudt. Er ging een wereld voor me open en ik dacht altijd gezond geleefd te hebben.. (niet echt, teveel kant-en-klaar sauzen, gemaksvoedsel).

Je ziet genoeg slanke vrouwen/mannen van jou leeftijd en zij kunnen het ook dus waarom jij niet?   

Ik heb dit altijd nog is willen opschrijven in de hoop iemand hiermee te kunnen helpen. Dit is inmiddels een jaar geleden nu en het afgelopen jaar ben ik bijna constant op hetzelfde gewicht gebleven; en er mag nu zelfs nog íetjes af. En als mijn weegschaal weer omhoog kruipt dan voel ik  mij in ieder geval geen slachtoffer meer maar dan weet ik wat me te doen staat!

 

Mijn eetgewoonte heb ik recent nog aangepast, ik ben gestopt met zuivelproducten eten drinken (vooral kaas, melk en yoghurt) omdat hier o.a. veel groeihormonen inzitten, omdat ik een hormoongevoelige borstkanker gehad heb lijkt het me verstandig hiermee te stoppen. Ik slik anti-hormoon medicijnen en dan zou ik via mijn voedsel mezelf juist weer volstoppen met (groei)hormonen? Ik slik vitamine K2 supplement omdat ik geen zuivel meer eet. Soms nog wel een eitje. Na mijn ziekte ben ik veel minder (rauw) vlees gaan eten, vis eet ik ook maar ook met mate. Snoepen doe ik ook nog steeds maar ook met mate (vanwege suiker). En zo min mogelijk bewerkt voedsel en weinig alcohol. Het valt niet altijd mee hoor, maar zo verslaafd zijn we gemaakt door de voedingsindustrie en hun verborgen verslaafde stofjes in veel producten. En natuurlijk is het goed om vooral te blijven genieten van eten (maar dan wel van zo gezond, onbewerkt mogelijk eten).

 

Ik wens je veel succes als je gaat afvallen! En vergeet niet gezondheid is meer dan alleen gezond eten, genoeg drinken en bewegen, ook voldoende rust en jezelf geestelijk verzorgen horen hierbij.

Mocht ik je geïnspireerd hebben laat het me weten, dat geeft mij ook weer kracht! 


Je wordt niet dik van de lucht